Apărută la sfârşitul dinastiei aXVII-a, “Cartea Morţilor” este efectiv o culegere de formule(reţete) magice(sau descântece) destinate să-i permită mortului să înfrunte absolut toate primejdiile lumii de dincolo. Este o compoziţie foarte eterogenă, cu formule moştenite din “Textele piramidelor “ şi din cele ale sarcofagelor, cu împrumuturi din diverse epoci. De cele mai multe ori aceste
formule, înscrise pe acelaşi papirus nu au nici o legătură una cu alta: imnuri adresate zeului solar stau alături de texte însoţite de glose, de pasaje(fiindcă nu se poate vorbi despre capitole, deşi unii egiptologii se exprimă astfel) în care mortul se identifică cu un animal care îl va ajuta să treacă de probele la care va fi supus.
formule, înscrise pe acelaşi papirus nu au nici o legătură una cu alta: imnuri adresate zeului solar stau alături de texte însoţite de glose, de pasaje(fiindcă nu se poate vorbi despre capitole, deşi unii egiptologii se exprimă astfel) în care mortul se identifică cu un animal care îl va ajuta să treacă de probele la care va fi supus.
Unii dintre morţi pleacă la drum cu 15-20 de astfel de formule, alţii nu dispun decât de una sau două. La origine cartea este o compilaţie care strânge laolaltă, într-un număr şi într-o ordine fluctuantă, texte independente. S-a discutat şi încă se mai discută despre caracterul esoteric, unii specialişti descoperindu-i chiar valenţe iniţiate, justificate întro civilizaţie atât de preocupată de moarte, aşa cum este cea egipteană.
"..Eu sunt ziua de Azi
Eu sunt ziua de Ieri
Eu sunt ziua de Mâine.
Cu ajutorul numeroaselor mele Naşteri
Eu rămân Tânăr şi Vânjos
Eu sunt Sufletul divin şi misterios
Care, odinioară, a creat zeii
Şi a cărui esenţă tăinuită hrăneşte
Divinităţile din Duat, Amentis\ Cer."
Eu sunt ziua de Ieri
Eu sunt ziua de Mâine.
Cu ajutorul numeroaselor mele Naşteri
Eu rămân Tânăr şi Vânjos
Eu sunt Sufletul divin şi misterios
Care, odinioară, a creat zeii
Şi a cărui esenţă tăinuită hrăneşte
Divinităţile din Duat, Amentis\ Cer."
Călătoria omului după moarte începe cu această desprindere a sufletului, care se îndreaptă spre lumina zilei. Primele capitole din Cartea mortilor (capitolele I-XVI) se referă la acest drum către necropolă, la această pătrundere a „mumiilor cu sufletul luminat" în lumea cealaltă.
Textele erau recitate de preoţi cu ocazia funeraliilor, de-a lungul drumului, de la Nil la mormânt.
"..Ascultaţi cu atenţie cuvintele magice,
Scandate de cei care însoţesc sicriul meu
Pe drumul către locuinţa lui tainică."
Scandate de cei care însoţesc sicriul meu
Pe drumul către locuinţa lui tainică."
Sufletul mortului se îndreapta spre Soare, devine însuşi Soarele şi declară cu trufie:
„Voi toţi, ascultaţi, spre ştiinţă!
În adevăr eu sunt cel ce este Ra!
Ra, în schimb, mă reprezintă pe mine!"
În adevăr eu sunt cel ce este Ra!
Ra, în schimb, mă reprezintă pe mine!"
Defunctul îşi dă seama foarte curând ca pe împărăţia morţii sunt răspândite multe piedici şi are nevoie de tot sprijinul lui Ra pentru a le învinge:
"..O Ra! Fă ca aceste drumuri străbătute de razele tale să-mi fie odihnitoare şi plăcute!"
Cu ajutorul lui Ra, defunctul va reuşi să-şi învingă duşmanii, forţele tenebrelor care aveau misiunea de a opri soarele să răsară şi împotriva cărora Ra trebuia să lupte în fiecare dimineaţa pentru a se ivi şi a lumina pământul:
„O Prinţ al zeilor Etisef.
Auzi cum urlă demonii chelboşi
În clipa în care braţul (lui Osiris) este neclintit?
Vei spune:..Vino! Treci peste Genune!
Priveşte! în faţa ta.
Neputincios, este Răpus, Duţmanul tău!
Coapsele-i sunt prinse de gât:
Spatele îi este legat fedeleş odata cu capul său...
Auzi cum urlă demonii chelboşi
În clipa în care braţul (lui Osiris) este neclintit?
Vei spune:..Vino! Treci peste Genune!
Priveşte! în faţa ta.
Neputincios, este Răpus, Duţmanul tău!
Coapsele-i sunt prinse de gât:
Spatele îi este legat fedeleş odata cu capul său...
Dupa izbânda, răposatului îi este îngăduit să forţeze „Porţile Lumii de dincolo" şi să sosească acolo ca un învingător:
„Te salut, o împăraţie a Tăcerii,
Şi Misterele pe care le cuprinzi!
Tu, care ai creat formele vieţii
Asemenea zeului Kepra însuşi.
Lasă-mă să contemplu Discul lui Ra!"
Şi Misterele pe care le cuprinzi!
Tu, care ai creat formele vieţii
Asemenea zeului Kepra însuşi.
Lasă-mă să contemplu Discul lui Ra!"
Învingându-şi ultimii duşmani, răposatul va putea, în Lumea de Dincolo, să contemple în pace „rămăşiţele sale neînsufleţite" de pe pământ. Acum, în plină lumină a zilei, el exclamă: „în prezenţa lui Osiris, devin stăpânul vietii!", înainte de a intona un imn, spre fala sa:
"..îl contemplu pe Ra la apusul lui:
Când se iveşte în zori.
Mă contopesc cu Sufletul său dătător de viaţă...
Curate sunt mâinile mele când îl slăvesc.
Dacă ar putea Păstra toate părţile
Fiinţei mele întreaga lor coeziune
De nu ar fi împrăstiate!
lată că eu zbor asemenea unei păsări
Şi cobor pe Pământ...
Pe măsură ce înaintez, trebuie să urmez
Linia faptelor mele anterioare
Caci eu sunt un vlăstar al Zilei de Ieri".
Când se iveşte în zori.
Mă contopesc cu Sufletul său dătător de viaţă...
Curate sunt mâinile mele când îl slăvesc.
Dacă ar putea Păstra toate părţile
Fiinţei mele întreaga lor coeziune
De nu ar fi împrăstiate!
lată că eu zbor asemenea unei păsări
Şi cobor pe Pământ...
Pe măsură ce înaintez, trebuie să urmez
Linia faptelor mele anterioare
Caci eu sunt un vlăstar al Zilei de Ieri".
O Nouă Naştere
Apărând în lumina strălucitoare a lui Ra, identificat cu zeul, învingător al duşmanilor săi, răposatul primeşte o nouă naştere şi el strigă de trei ori: „M-am născut acum". El este Ra şi trupul său este trupul celorlalţi zei.
În capitolul XLII din Cartea Morţilor răposatul înşiră, într-o lungă litanie, noile sale însuşiri:
În capitolul XLII din Cartea Morţilor răposatul înşiră, într-o lungă litanie, noile sale însuşiri:
"..Părul meu este Nun:
Faţa mea este Ra;
Ochii mei sunt Hathor:
Buzele mele sunt Anubis;
Molarii mei sunt Isis;
Gâtul meu este Neith;
Spatele meu este Seth;
Falusul meu este Osiris;
Şira spinării şi pântecul meu sunt Sekhmet:
Fesele mele sunt ochiul lui Horus:
Coapsele mele şi pulpele mele sunt Nut;
Picioarele mele sunt Ptah".
Faţa mea este Ra;
Ochii mei sunt Hathor:
Buzele mele sunt Anubis;
Molarii mei sunt Isis;
Gâtul meu este Neith;
Spatele meu este Seth;
Falusul meu este Osiris;
Şira spinării şi pântecul meu sunt Sekhmet:
Fesele mele sunt ochiul lui Horus:
Coapsele mele şi pulpele mele sunt Nut;
Picioarele mele sunt Ptah".
Urechile sale, nasul său, dinţii săi, braţele sale, carnea sa, pieptul său, degetele sale de la picioare, sunt cele ale altor zei; atunci când răposatul afirmă: „Părul meu este Nun" el vrea să spună că de acum înainte el stăpâneşte părul lui Nun, cu toate însuşirile lui magice.
Înzestrat cu un nou trup, cuprins de zei, răposatul poate exclama:
Înzestrat cu un nou trup, cuprins de zei, răposatul poate exclama:
„Nimeni nu-poate să-mi oprească braţul, nici să pună stăpânire pe mâinile mele!" El este proclamat „zeu al Devenirii"; noua sa locuinţă este „ochiul divin al lui Horus" şi „oul cosmic"; O „strălucire a luminii" emană din întreaga sa fiinţă.
Judecata
Răposatul va afla acum Judecata pe care o face Maat.
„O Maat! lată-mă ajuns în faţa ta.
Lasă-mă să contemplu strălucitoarea ta frumuseţe!"
Lasă-mă să contemplu strălucitoarea ta frumuseţe!"
Înainte de a pătrunde în sanctuarul lui Maat şi de a intra în dubla încăpere de Adevar-Dreptate în care se va săvârşi cântărirea sufletului, defunctul povesteşte zeilor lungile sale călătorii:
„Am ajuns pâna la limita extremă a Cerului:
(...) Am adus ofrande de tămâie:
(...) Am sosit la Elephantina:
(...) Am răsturnat Barca încărcată cu duşmanii mei:
(...) Am atins templul lui Anubis:
(...) Am pătruns în templul lui Osiris:
(...) Am fost ascuns şi îngropat:
(...) Am străbătut ţinuturi sterpe unde nu creţte nimic:
(...) Am învăţat cuvintele dătătoare de puteri ale Iniţiaţilor."
(...) Am adus ofrande de tămâie:
(...) Am sosit la Elephantina:
(...) Am răsturnat Barca încărcată cu duşmanii mei:
(...) Am atins templul lui Anubis:
(...) Am pătruns în templul lui Osiris:
(...) Am fost ascuns şi îngropat:
(...) Am străbătut ţinuturi sterpe unde nu creţte nimic:
(...) Am învăţat cuvintele dătătoare de puteri ale Iniţiaţilor."
Răposatul stă acum în picioare, aproape de balanţă; el priveşte de o parte inima sa, într-un taler, şi de alta, Maat, sau pana, simbolul său. Horus şi Osiris sunt de faţă; Anubis este însărcinat cu cântărirea, Thot este grefierul.
Defunctul proclamă nevinovăţia sa, în faţa luj Osiris şi a tuturor zeilor, într-o spovedanie negativă rezumată în termenii următori:
Defunctul proclamă nevinovăţia sa, în faţa luj Osiris şi a tuturor zeilor, într-o spovedanie negativă rezumată în termenii următori:
"..Nu am provocat oamenilor vreo suferinţă Nu am folosit violenţa împotriva familiei mele.
Nu am înlocuit dreptatea cu Nedreptate.
Nu m-am împrietenit cu cei răi.
Nu am făptuit crime.
Nu am pus oameni să muncească pentru mine istovincindu-se
Nu am uneltit mânat de ambiţie.
Nu mi-am chinuit servitorii.
Nu am hulit zeii.
Nu l-am lipsit pe cel sărman de cele trebuincioase.
Nu am săvârşit fapte de care zeii au oroare..."
Nu am înlocuit dreptatea cu Nedreptate.
Nu m-am împrietenit cu cei răi.
Nu am făptuit crime.
Nu am pus oameni să muncească pentru mine istovincindu-se
Nu am uneltit mânat de ambiţie.
Nu mi-am chinuit servitorii.
Nu am hulit zeii.
Nu l-am lipsit pe cel sărman de cele trebuincioase.
Nu am săvârşit fapte de care zeii au oroare..."
Acum, înainte de a străbate încăperea, răposatul trebuie să răspundă întrebărilor referitoare la elementele de arhitectură ale acestei încăperi. Astfel, „Paznicul Canaturilor Usii" îl întreabă:
.. — Nu te voi lăsa să intri în încăpere în afara cazului în care îmi vei spune Numele meu ascuns.
iar defunctul răspunde:
..— «Cot-al-zeului-Shu-protector al lui Osiris» este Numele tău".
..— «Cot-al-zeului-Shu-protector al lui Osiris» este Numele tău".
Acesta trebuie să mai răspundă si întrebărilor portarului, apoi întrebării pe care i-o adresează Thot înainte de a fi „prezentat divinităţii":
..— Care este numele divinităţii. Apărate de un Cer de foc înconjurate de un Zid de zeiţe-serpi. Care se odihneşte la suprafaţa Apelor curgătoare? Cine este?
..— EsteOsiris!..— Treci Pragul!"
De acum înainte defunctul este întrupat în Osiris, în vecii vecilor.
De-abia în epoca saită(700 î.Hr.), în timpul dinastiei aXXVI-a, egiptenii introduc în această carte o ordine canonică şi, respectiv, nişte capitole numerotate în această ordine. Traducând această versiune tardivă, savantul Lepsius este şi primul specialist care o numeşte astfel ( „Cartea Morţilor”),căci vechi egipteni, atunci când vorbeau despre ea, o numeau ,, formule pentru ieşirea la lumină”. Unul dintre cele mai importante capitole ale acestei culegeri este faimosul capitol 125, cel care se referă la cântărirea sufletului (inimii).
Este momentul în care răposatul se prezintă în faţa celor 42 de judecători –un tribunal prezidat de Osiris, care vor decide dacă merită sau nu să fie primit în lumea zeilor. Fiecăruia dintre judecători, penitentul îi spune că n-a comis o anume greşeală. E ceea ce se cheamă o ,,spovedanie negativă”. Apoi, inima este pusă în balanţă, ceea ce nu înseamnă că verdictul vreodată altfel decât favorabil, iar defunctul e acceptat în împărăţia lui Osiris. Mentalităţii egiptene îi este străină ideea de păcat, aşa că supravieţuirea nu depindea atât de un comportament moral, de o bună purtare, ci de ştiinţa(magia) de a-i fermeca pe judecători inclusiv pe zeul Thot şi…chiar balanţa!
Este momentul în care răposatul se prezintă în faţa celor 42 de judecători –un tribunal prezidat de Osiris, care vor decide dacă merită sau nu să fie primit în lumea zeilor. Fiecăruia dintre judecători, penitentul îi spune că n-a comis o anume greşeală. E ceea ce se cheamă o ,,spovedanie negativă”. Apoi, inima este pusă în balanţă, ceea ce nu înseamnă că verdictul vreodată altfel decât favorabil, iar defunctul e acceptat în împărăţia lui Osiris. Mentalităţii egiptene îi este străină ideea de păcat, aşa că supravieţuirea nu depindea atât de un comportament moral, de o bună purtare, ci de ştiinţa(magia) de a-i fermeca pe judecători inclusiv pe zeul Thot şi…chiar balanţa!
Prin urmare, ceea ce hotăra soarta defunctului era ştiinţa sa magică, nu morala, aşa cum o înţelegem noi astăzi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Vorbe ale lor...